|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
POHOD BLAŽENE DJEVICE MARIJE
Ponedjeljak, 31. svibnja 2010.
Lk 1,39-56
39Tih dana usta Marija i pohiti u Gorje,
u grad Judin. 40Uđe u Zaharijinu kuću i pozdravi Elizabetu. 41Čim
Elizabeta začu Marijin pozdrav, zaigra joj čedo u utrobi. I napuni se
Elizabeta Duha Svetoga 42i povika iz svega glasa: "Blagoslovljena ti
među ženama i blagoslovljen plod utrobe tvoje! 43Ta otkuda meni da mi
dođe majka Gospodina mojega? 44Gledaj samo! Tek što mi do ušiju doprije
glas pozdrava tvojega, zaigra mi od radosti čedo u utrobi. 45Blažena ti
što povjerova da će se ispuniti što ti je rečeno od Gospodina!" 46Tada
Marija reče: "Veliča duša moja Gospodina, 47klikće duh moj u Bogu, mome
Spasitelju, 48što pogleda na neznatnost službenice svoje: odsad će me,
evo, svi naraštaji zvati blaženom. 49Jer velika mi djela učini Svesilni,
sveto je ime njegovo! 50Od koljena do koljena dobrota je njegova nad
onima što se njega boje. 51Iskaza snagu mišice svoje, rasprši oholice
umišljene. 52Silne zbaci s prijestolja, a uzvisi neznatne. 53Gladne
napuni dobrima, a bogate otpusti prazne. 54Prihvati Izraela, slugu
svoga, kako obeća ocima našim: 55spomenuti se dobrote svoje prema
Abrahamu i potomstvu njegovu dovijeka." 56Marija osta s Elizabetom oko
tri mjeseca, a onda se vrati kući.
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
PRAVI IZVOR
SREĆE I BLAŽENSTVA
Lk 1, 39-56
Marija, netom
postavši Bogonositeljicom, otvara vrata svoga doma i zapućuje se u
judejsko gorje. Sreća se ne da zatomiti, ona se mora dijeliti s drugom
sretnom majkom, nerotkinjom. Gdje Duh zahvaća, on otvara širom vrata,
svjetlo sja u tmini, sunce dolazi nakon noći. Luka, vođen Duhom, smješta
Mariju na početak Evanđelja ali i Djela apostolskih. I u Djelima otvara
Duh vrata mjesta gdje bijahu okupljeni, milost se širi, nezaustavljivo.
Marija je s Duhom konaturalna, anđeo je oslovljava s ‘Milosna’ (keharitomene),
postaje objavom trojstvenog Boga, zaručnicom i posudom Duha,
nositeljicom Sina. Marija se zapućuje Elizabeti kao vidljivu znaku što
ga joj je sam Bog po vjesniku dao: Bogu nije ništa nemoguće! I iz
usahla panja moguće je da izbije izdanak, tako isto i iz usahla krila
jedne starice može se roditi dijete. Kao da joj želi reći: “Ako ti se
čini nevjerojatnim postati majkom bez muža, onda hajde, zaputi se
Elizabeti, pa se uvjeri u jedno drugo božansko čudo!”
Prije bilo koje
izmijenjene riječi, nakon uobičajenog ‘šaloma’, Marija ostaje
preneražena čudom koje doživljava. Elizabeta na samu riječ i pozdrav
prepoznaje duhovsku zbilju u Mariji, čudo bogomaterinstva. Korijen prave
mariologije (tj. nauka i štovanja Marije) nalazimo u Elizabetinu
postupku. Duh se samo po Duhu prepoznaje. Nebesko nebeskim, zemaljsko
zemaljskim. Marijin glas zapaljuje iznutra Elizabetu, sam glas posreduje
novu zbilju. Osoba je u glasu. Duh je u glasu. Jedan je poznati filozof
znao reći: “Progovori, prozbori pa da te vidim.” Očima se vidi
vanjština, ali je tek u melodioznosti, tonu, izričaju sadržana osoba,
srce. Ono što čovjek u sebi nosi.
To što Marija
čini u Elizabetinoj kući samo je preduhitrivanje onog što će njezin Sin
kasnije reći svojim učenicima: da, kad u koju kuću uniđu, najprije joj
zažele ‘mir’ (usp. Lk 10,5sl). Nije to krilatica, nego način prenošenja
zublje Duha, s čovjeka na čovjeka. Tko je sam ispunjen Duhom, on ga i na
druge prenaša. Glas je neodvojiv od osobe. Ivan u ‘tami’ majčine utrobe,
u zatvoru, čuje glas Marijin, odnosno Mesijin preko Marije, i klikće od
radosti (učinit će to u Ivanovu evanđelju i kasnije: “Ali zaručnikov
prijatelj, koji stoji i sluša mu glas, od srca se raduje
zaručnikovu glasu” — Iv 3,29: mislim da je vrijeme da naučimo čitati
Bibliju višeslojno, a ne samo u jednoj protegi). Nakon što je čula
Marijin glas, u kontrapunktu završava Elizabeta i scenu sa svojim mužem
u hramu, i prizor s Gabrijelom u Nazaretu.
Dolazi vrijeme
da Marija otvori svoja usta, i tek u tome trenutku izriče ona, nakon što
je dobila potvrdu od starice da ono s anđelom nije tlapnja (prisjetimo
se anđeoskih ukazanja u Starome zavjetu, poglavito u knjizi sudaca, gdje
su ljudi u nedoumici glede nebeskih ‘glasnika’: a Marija živi u matici
svoga naroda!), izriče Marija zanosno svoj ‘Magnificat’. Dotle nema ni
riječi iz njezinih usta. (Vjerujem da svi suvremeni vidioci i ‘vidioci’
moraju imati Mariju za uzor: posvemašnja šutnja dok starica, Crkva,
iskusna, koja u sebi nosi vrijeme i iskustvo, odnosno tisućljetno
pouzdano iskustvo, prozbori, otvori svoja usta i rekne svoj pravorijek,
Duhom nadahnuta. Jer hvalisanje s viđenjima i ukazanjima, odnosno
‘ukazanjima’, može škoditi i osobama i samoj stvari, ako je uistinu
vjerodostojna!) Marija je osjećala nutarnju potrebu da nekome priopći
svoju tajnu. Ali to joj nije ni trebalo, jer je tajna pohranjena u njoj
smjesta ‘otkrivena’! Gotovo je suvišno zboriti o tome. Ljudi prepoznaju
gdje je Duh i Istina. Po glasu (prisjetimo se i dječje bajke o
Crvenkapici, vuku i baki, te bakinu, a zapravo glasu vuka, koji je
progutao baku!). Ma koliko netko nastojao svoj glas izvještačeno
dotjerati u prenošenju Poruke, neće dospjeti do srca i ušiju svog
slušatelja, ako ga ne nosi život i nutarnje svjedočanstvo. Duh se
utjelovljuje u glasu (zato Pavao kasnije i govori kako on posvuda širi
ugodan miris Kristov - usp. 2 Kor 3 - riječju i djelom, cijelim svojim
ponašanjem). Otvorimo li evanđelja i osluhnemo li njihov glas, vidjet
ćemo koliko je i za Isusa i one oko njega važan upravo njegov glas.
Osoba se po glasu prepoznaje. Glas odlučuje tko govori! Zavodnik ili
vođa. Marijin glas, a potonje i glas Crkve, glas su Duha Božjeg. Možda
je taj glas na trenutke suhoparan i težak, ali on na kraju usrećuje.
Marija usrećuje Elizabetinu kuću svojim pohodom, porukom. Glas je ‘code’
za osobu. Stoga se Poruka mora naviještati glasnim glasom: pro- i
oglašavati! To je izvorni način širenja Radosne vijesti i glasa.
Zato i za nas
slaviti blagdan Pohoda Blažene Djevice Marije znači: ugađati svoje uho i
srce za Tajnu Boga u Mariji i njezinu daru svijetu, u Isusu.
Osluškivati, i biti pozoran na Marijin glas, ne ušima, već srcem.
Marijin glas nikad nije umuknuo u srcu Crkve. U tolikim ukazanjima.
Molimo da prepoznamo glas i Duha što poručuje preko Marije Crkvi. Tu u
srcu mora odjeknuti Marijin pozdrav, kao u Elizabeti, i naš odgovor zbog
doživljene sreće preko Marije. Izvorna vrlina koja mora resiti vjernika
sve nas jest čekanje. Očekivanje. Mi ne znamo što će doći, što će nas
snaći, ali znamo Tko dolazi i koga nam Marija nosi: Isusa - Spasitelja.
Zahvalimo joj iz srca i cijeloga bića!
|
|
|
|
|
|
BIBLIJSKA PORUKA DANA
Vrijeme kroz godinu
9. tjedan kroz godinu
Ponedjeljak, 31. svibnja 2010.
Mk 12,1-12
1I uze im zboriti u prispodobama: Čovjek
vinograd posadi, ogradom ogradi, iskopa tijesak i kulu podiže pa ga
iznajmi vinogradarima i otputova. 2I u svoje vrijeme posla vinogradarima
slugu da od njih uzme dio uroda vinogradarskoga. 3A oni ga pograbiše,
istukoše i otposlaše praznih ruku. 4I opet posla k njima drugog slugu: i
njemu razbiše glavu i izružiše ga. 5Trećega također posla: njega ubiše.
Tako i mnoge druge: jedne istukoše, druge pobiše." 6"Još jednoga imaše,
sina ljubljenoga. Njega naposljetku posla k njima misleći: 'Poštovat će
sina moga.' 7Ali ti vinogradari među sobom rekoše: 'Ovo je baštinik!
Hajde da ga ubijemo i baština će biti naša.' 8I pograbe ga, ubiju i
izbace iz vinograda." 9"Što li će učiniti gospodar vinograda? Doći će i
pobiti te vinogradare i dati vinograd drugima. 10Niste li čitali ovo
Pismo: Kamen što ga odbaciše graditelji, postade kamen zaglavni.
11Gospodnje je to djelo - kakvo čudo u očima našim!" 12I tražili su da
ga uhvate, ali se pobojaše mnoštva. Razumješe da je protiv njih izrekao
prispodobu pa ga ostave i odu.
Tumačenje:
Fra Tomislav Pervan
NARAŠTAJ
BOGOUBOJICA I MAJKOUBOJICA
Ponedjeljak:
Mk 12,1-12
Postoje u
Markovu Evanđelju riječi iz Isusovih usta koje su do te mjere tužne i
žalosne, turobne i sumorne, da ih čovjek najradije ne bi ni spominjao,
ali su istodobno do te mjere istinite, da se o njima mora govoriti. I
upravo je jedna od tih Isusovih riječi i zgoda koju čusmo.
Cijela je
prispodoba jedan veliki upitnik nad svim što se zbiva u Izraelu u to
doba. Isus stavlja svojim sunarodnjacima i suvremenicima veliko zrcalo.
Ovdje se može pronaći svatko. I obični čovjek, ali isto tako i oni koji
žive u Hramu i od Hrama, upravo kao onaj starozavjetni svećenik Heli
koji je imao dvojicu bezbožnih sinova. Oni su sebi uzimali najbolje
dijelove žrtava, a Gospodinu prepuštali ono lošije. Pročitat ćemo to
prije Samuelova poziva za proroka. Ljudi se žele igrati gospodara, a ne
slugu; žele biti vlasnici a ne najamnici kojima je samo povjereno
posluživati. Čini se to je sudbina Božjega kraljevstva kad dopadne
ljudskih ruku, sudbina religije, svake religije, gdje je čovjek
manipulator, gdje čovjek svoj položaj zlorabi i niječe. Namjesto da bude
preko ljudskih ruku Bog velik i uzveličan, pojedinci žele s pomoću Boga
biti sami veliki, istaknuti, znameniti.
Svatko tko je
slušao gornje riječi iz Isusovih usta morao je spontano zaključiti: "Pa
tu se misli i na mene!" Morao se prisjetiti proroka Izaije i njegove
balade o vinogradu koji nije donio željkovani rod. I ondje Gospodin
tužno zaključuje: "Izraelova kuća - to je vinograd Gospodina nad
vojskama: On se nadao dobru djelu, a eto zlodjela; nadao se pravednosti,
a eto zloća!" (Iz 5,7). Upravo se u takvu stanju nalazi i sam Isus.
Prijeti mu uhidba, osuda, smaknuće. Neprijatelji već zveckaju lancima i
okovima, spletke i urote se podižu, čak je jedan od Dvanaestorice
ponudio i svoje usluge protivnicima. Isus primjenjuje sliku na sebe i
svoju sudbinu. Ali je slika istodobno i optužnica i utješnica. Isusova
je sudbina tipično sudbina proroka.
Kad tumačimo
ovu prispodobu, onda je obično stavljamo u šire povijesno surječje, u
povijest spasenja. Bog okreće Isusovu sudbinu na dobro, on postaje Kamen
- i spoticajni i zaglavni. Ali bismo mogli primijeniti je i na
mikrokozmos, uzeti prispodobu i kao sliku vlastite duše. U tom slučaju
Isusova bi slika bila veliki upitnik nama samima, upitnik vlastitome
životu.
Nije li svačija
duša, svako srce, svaki život na stanovit način slikovito Božji divni
vrt, perivoj, vinograd koji nam je povjeren? On je gospodar moga
života, tražit će od nas račun za život, dušu, srce. Što smo od njih
uradili? Komu smo to mi iznajmili prostore svoga srca? I kakav plod
donosimo u životu? Tko gospodari našim mislima, srcem, osjećajima? Sve
su to temeljna životna pitanja za koja ćemo polagati račun na kraju pred
Gospodarom života. Pa danas vidimo toliko razorenih egzistencija kojih
su se dokopali zli gospodari te uništavaju Božje divno stvorenje i Božja
bića.
Ovdje kao da se
ponavlja onaj iskonski čovjekov pad u Edenu. Adam se želi osamostaliti,
želi biti kao Bog, ali otkriva da je pred rajskim vratima naskroz gol.
Sam sebi sprema svoju propast koja je neminovna.
Gospodin je već
Edenski vrt zamislio kao divni perivoj u kome on može odmarati, šetati.
Ali je čovjek prigrabio sebi, htio je svoju autonomiju, ne će da bilo
tko njime gospodari, da mu bilo tko nameće ikakve propise i zabrane, ili
da drugi uživa plod. Sjetimo se Adamova: "Ne želim služiti, ne želim
gospodara iznad sebe!" Veliki je upitnik svakome od nas, kako postupamo
s Božjim nasadom u sebi. Za povjereno ćemo jednom odgovarati, što smo
učinili od svoje duše, srca, što smo tu nasadili, kako smo njegovali
svoj vrt i tko je zapravo nama vladao. Tu je onda pitanje i nasada i
korova koji se uvriježi ako čovjek ne podaruje dovoljno skrbi svojoj
duhovnoj i duševnoj higijeni.
Međutim, imamo
li pravo na utješne riječi s kraja prispodobe, ako kroz dvije tisuće
godina kršćanstva nismo učinili svoj život pa ni svoj okoliš nimalo
kršćanskim, gotovo nimalo ozračenima Kristovom riječju i osobom? Ne
vjerujemo li svi daleko više u kulturu smrti i ubijanja nego u kulturu
života i ljubavi? Na kraju, što je kultura? Ionesco je u svome čuvenome
govoru za otvaranja Salzburških ljetnih igara 1972. proročki rekao:
"Kultura je nedvojbeno samo zaslon ili paravan koji krije ili otkriva
naš vlastiti strah pred bijedom, gađenjem, žalošću, strahom a ponajviše
pred smrću". Njega je strah da se taj zaslon ne ukloni i svi se demoni
na nas sruče. To je u konačnici krajnji ishod uzurpacije vlasti iz
Božjih ruku.
I nije li svaki
rat plod takva stava i odbijanja Božjih ponuda u ovom ili onom obliku
te uzurpacija Božje vlasti nad čovjekom i narodima? Nije li sav Božji
govor kroz našu povijest bio govor utaman? I je li sama Božja
strpljivost na izmaku? Što nam svima predstoji? Bog je kroz cijelu
povijest slao svoje sinove, proroke, svece, putokaze u novu budućnost. U
posljednjih stoljeće i pol kao da je došao do krajnjih granica svojih
mogućnosti te nam namjesto pojedinih svetaca šalje zadnje što ima, svoju
Majku da nas upozori na opasnosti koje nam prijete i da nam podsvijesti
kolika je odgovornost na čovječanstvu ako se udalji od Boga. Tolika su
njezina ukazanja samo završni Božji pozivi čovječanstvu na premišljanje
vlastitih stavova. Inače prijeti svijetu i čovječanstvu katastrofa i
propast. I što ako čovječanstvo u svome odbijanju Neba postane uz to što
je sinoubojica također majkoubojica? Upravo bi to možda bio onaj
eshatološki trenutak kad je i sama Božja strpljivost na samom kraju. Jer
i ona ima svoje jasne granice.
|
|
|
|
|